Σύμφωνα με την παράδοση ο Άγιος Νείλος από νεαράς ηλικίας ανέπτυξε ιδιαίτερη κλίση στην ιερή τέχνη της αγιογραφίας[1].
Στην Μονή Μαλεβής τελειοποίησε την κλίση του και μάλιστα αγιογράφησε «εξ αμφοτέρων των όψεων, επί της μιας έχουσαν την ζωηφόρον Ανάστασιν του Σωτήρος Χριστού και επί της άλλης την Κοίμησιν της Υπεραγίας Θεοτόκου». Η αμφιπρόσωπη αυτή εικόνα διασώζεται μέχρι σήμερα στη Μονή Μαλεβής και φυλάσσεται στην Τραπεζαρία του μοναστηριού. Επίσης η εικόνα αυτή αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κειμήλια της Μονής Μαλεβής και αδιαμφισβήτητο τεκμήριο της εγκαταβίωσης του Οσίου σ’ αυτήν.
[1] Για το θέμα αυτό βλ. Αρχιμανδρίτου Τίτου Καράντζαλη, Βίος και Πολιτεία του Αγίου Νείλου του Μυροβλύτου καὶ θαυματουργού, Αθήναι 1974, σελ. 17, Ανυσίας μοναχής, Βίος και Ακολουθία του Οσίου Νείλου του Μυροβλύτου και Θαυματουργού, εκδ. Ι. Μονής Παναγίας Μαλεβή, Άγιος Πέτρος Κυνουρίας [χ.χ.], σελ. 13-15, Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου, «Τα τοιχογραφημένα παρεκκλήσια της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων», Μακεδονικά 36(2011), σελ. 66-68.
(Από το βιβλίο π. Δ. Μ., Ο Ιερός Ναός Αγίου Νείλου Μυροβλύτου Πειραιώς, Πειραιεύς 2016, σελ. 26)