Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

Ο Άγιος Νείλος ο Μυροβλύτης ως αγιογράφος

 

            Σύμφωνα με την παράδοση ο Άγιος Νείλος από νεαράς ηλικίας ανέπτυξε ιδιαίτερη κλίση στην ιερή τέχνη της αγιογραφίας[1]

       Στην Μονή Μαλεβής τελειοποίησε την κλίση του και μάλιστα αγιογράφησε «εξ αμφοτέρων των όψεων, επί της μιας έχουσαν την ζωηφόρον Ανάστασιν του Σωτήρος Χριστού και επί της άλλης την Κοίμησιν της Υπεραγίας Θεοτόκου». Η αμφιπρόσωπη αυτή εικόνα διασώζεται μέχρι σήμερα στη Μονή Μαλεβής και φυλάσσεται στην Τραπεζαρία του μοναστηριού. Επίσης η εικόνα αυτή αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κειμήλια της Μονής Μαλεβής και αδιαμφισβήτητο τεκμήριο της εγκαταβίωσης του Οσίου σ’ αυτήν.

        Βεβαίως η εικονογραφική δραστηριότητα του Οσίου δεν σταμάτησε στην Μαλεβή αλλά συνεχίστηκε και στον Αγιώνυμο Άθωνα, στο Κελλί της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, το οποίο είναι γνωστό ως «του Αγίου Νείλου» και το οποίο βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από το παρεκκλήσιο της Υπαπαντής του Χριστού. Ο Άγιος Νείλος είναι κτίτωρ του παρεκκλησίου αυτού και τα σωζόμενα σπαράγματα τοιχογραφιών αποδίδονται σ’ εκείνον. Από αυτά διακρίνεται καλύτερα μία παράσταση της Γεννήσεως του Κυρίου. Επίσης στο Ιερό Βήμα του παρεκκλησίου του Κελλίου της Κοιμήσεως της Θεοτόκου σώζεται εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας η οποία αποδίδεται και αυτή στον Όσιο Νείλο.


[1] Για το θέμα αυτό βλ. Αρχιμανδρίτου Τίτου Καράντζαλη, Βίος και Πολιτεία του Αγίου Νείλου του Μυροβλύτου καὶ θαυματουργού, Αθήναι 1974, σελ. 17, Ανυσίας μοναχής, Βίος και Ακολουθία του Οσίου Νείλου του Μυροβλύτου και Θαυματουργού, εκδ. Ι. Μονής Παναγίας Μαλεβή, Άγιος Πέτρος Κυνουρίας [χ.χ.], σελ. 13-15, Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου, «Τα τοιχογραφημένα παρεκκλήσια της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων», Μακεδονικά 36(2011), σελ. 66-68.

(Από το βιβλίο π. Δ. Μ., Ο Ιερός Ναός Αγίου Νείλου Μυροβλύτου Πειραιώς, Πειραιεύς 2016, σελ. 26)