
(Απόσπάσματα από το βιβλίο ΦΩΣ ΕΚ ΦΩΤΟΣ
του πατρός Γεωργίου Μεταλληνού)
Σήμερα, που η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (Νίκαια 325 μ.Χ,), γιατί την ελευθέρωσαν από την πνευματική νόσο της αρειανικής κακοδοξίας, κρίνουμε σκόπιμο να αναφερθούμε γενικότερα στην έννοια της αιρέσεως, του μεγαλύτερου εχθρού της ενότητας της Εκκλησίας.
ΑΙΡΕΣΗ, στην εκκλησιαστική θεολογική γλώσσα, είναι το να παρουσιάζει κανείς τις ιδικές του γνώμες και πεποιθήσεις ως διδασκαλία της Εκκλησίας και την δική του ερμηνεία της θείας αποκαλύψεως ως ερμηνεία και διδασκαλία εκκλησιαστική.
του πατρός Γεωργίου Μεταλληνού)
Σήμερα, που η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (Νίκαια 325 μ.Χ,), γιατί την ελευθέρωσαν από την πνευματική νόσο της αρειανικής κακοδοξίας, κρίνουμε σκόπιμο να αναφερθούμε γενικότερα στην έννοια της αιρέσεως, του μεγαλύτερου εχθρού της ενότητας της Εκκλησίας.
ΑΙΡΕΣΗ, στην εκκλησιαστική θεολογική γλώσσα, είναι το να παρουσιάζει κανείς τις ιδικές του γνώμες και πεποιθήσεις ως διδασκαλία της Εκκλησίας και την δική του ερμηνεία της θείας αποκαλύψεως ως ερμηνεία και διδασκαλία εκκλησιαστική.
Η αίρεση δημιουργεί στην Εκκλησία κακό μεγαλύτερο από τη αμαρτία. Ο αμαρτωλός πέφτει ως άτομο, και είναι δυνατόν να ανανήψει και πάλιν, κάνοντας χρήση των λυτρωτικών μέσων της Εκκλησίας. Ο αιρετικός όμως εκπίπτει οριστικά από το σώμα της Εκκλησίας. Γιατί δεν πιστεύει στην Εκκλησία ως κιβωτό της θείας αποκλύψεως. Πιστεύει μόνο στον εαυτό του, και παίρνει θέση κριτού της «παραδοθείσης» πίστεως.
Κάθε αίρεση είναι εξάνθημα της ίδιας αρρώστιας, του ανθρώπινου εγωισμού.
Γι’ αυτό η αίρεση συνιστά βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.
Κατά συνέπεια η αίρεση κατασπαράσσει το σώμα της Εκκλησίας. Καταστρέφει την ενότητά της. Αναμιγνύει την αλήθεια με την πλάνη. Δεν έρχεται απ’ έξω, και γι’ αυτό δεν γίνεται αντιληπτή. Κυκλοφορεί ως αλήθεια με ένδυμα και χρώμα εκκλησιαστικό και έτσι κατορθώνει εύκολα να απατήσει. Είναι το φοβερότερο όπλο του σατανά εναντίον της Εκκλησίας, φοβερότερο και από αυτούς τους διωγμούς. Γιατί δεν σκοτώνει φθαρτά σώματα, αλλά ψυχές αθάνατες.
Κάθε αίρεση είναι εξάνθημα της ίδιας αρρώστιας, του ανθρώπινου εγωισμού.
Γι’ αυτό η αίρεση συνιστά βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.
Κατά συνέπεια η αίρεση κατασπαράσσει το σώμα της Εκκλησίας. Καταστρέφει την ενότητά της. Αναμιγνύει την αλήθεια με την πλάνη. Δεν έρχεται απ’ έξω, και γι’ αυτό δεν γίνεται αντιληπτή. Κυκλοφορεί ως αλήθεια με ένδυμα και χρώμα εκκλησιαστικό και έτσι κατορθώνει εύκολα να απατήσει. Είναι το φοβερότερο όπλο του σατανά εναντίον της Εκκλησίας, φοβερότερο και από αυτούς τους διωγμούς. Γιατί δεν σκοτώνει φθαρτά σώματα, αλλά ψυχές αθάνατες.
--------------------------------------
Ἐπιμέλεια ἀντιγραφῆς Φώτιος Μιχαήλ, ιατρός