Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024

Ένα βιβλίο για τους Αγίους... ένα βιβλίο για τον Πειραιά μας... Πειραιάς ο Αγιοβάδιστος


 

Ο Πειραιάς είναι αληθινά ένας ευλογημένος από τον Θεό τόπος.

Παναγιοσκέπαστος και Θεοτοκοβάδιστος, από την θαυμαστή εμφάνιση της Υπεραγίας Θεοτόκου στον Ιερό Ναό Παναγίας Ευαγγελιστρίας Πειραιώς στις 24 προς 25 Μαρτίου του 1929 , την θαυματουργική απαλλαγή της πόλεως από την θανατηφόρο νόσο της ευλογιάς τον Σεπτέμβριο του 1895 , την παρουσία, σε όλους τους Ιερούς Ναούς της θεοσώστου επαρχίας αυτής, λαμπρών Ιερών θεομητορικών εικόνων μέχρι, βεβαίως, και την έλευση και παραμονή επί δέκα ημέρες, τον Νοέμβριο του 2022, της θαυματουργού και Πανακηράτου Τιμίας Ζώνης και της Λιτανεύσεως αυτής στην πόλη του Πειραιώς.

Αγιοσκέπαστος, ευλογημένος από τα Ιερά Λείψανα Αγίων τα οποία φυλάσσονται σχεδόν σε όλους τους Ιερούς Ναούς της πόλεως και Μητροπόλεως αυτής.

Αλλά τελικά, όπως θα δούμε στην συνέχεια, και Αγιοβάδιστος.

Ο συγγραφεύς ελπίζει να αποκομίσουν οι αναγνώστες του ταπεινού αυτού έργου πνευματική ωφέλεια. Η Χάρις του Θεού δεν εμποδίζεται μήτε από τον τόπο μήτε από τους εξωτερικούς θορύβους. Επισκέπτεται τον αγωνιζόμενο άνθρωπο είτε κατοικεί στην Θηβαϊκή έρημο ή στα φρικαλέα Καρούλια του Αγιωνύμου Άθωνος, είτε παρεπιδημεί στο πολυάνθρωπο κέντρο των Αθηνών και στην πολύβουη Ομόνοια. Η ανάγνωση των βίων των Αγίων, των λεγομένων «Συναξαρίων», πρέπει να αποτελεί βασικό θεμέλιο του καθημερινού πνευματικού προγράμματος του πιστού. Ο μεγαλύτερος θεολόγος των χρόνων μας, ο Όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς (+1979) αναφέρει για την αξία των βίων των Αγίων, τα εξής: «δείχνουν πολυαρίθμους αλλά πάντοτε βεβαίους δρόμους σωτηρίας, φωτισμού, μεταμορφώσεως, χριστοποιήσεως, θεώσεως· δείχνουν όλους τους τρόπους με τους οποίους η ανθρωπίνη φύσις κατανικά την αμαρτίαν… το πάθος… τον θάνατον… τον δαίμονα».
Η παρούσα προσπάθεια, κατά κάποιο τρόπο, αποτελεί ένα συμπλήρωμα του Συναξαρίου του κάθε αναφερομένου Αγίου σε σχέση με την πόλη του Πειραιά. Τα στοιχεία που παρατίθενται, υπάρχουν καταγεγραμμένα στις βιογραφίες των αναφερομένων ιερών αυτών προσώπων. Η πρωτοτυπία, λοιπόν, του παρόντος έργου εντοπίζεται στο ότι αναδεικνύει από τους ήδη εκδεδομένους βίους των Αγίων, την σχέση τους με τον Πειραιά.
Η εμφάνιση, στον σύγχρονο κόσμο μας, των νέων Αγίων, παρά τον εκτροχιασμό των ηθών, παρά την αμέλεια, την ραθυμία και την πνευματική αδιαφορία που χαρακτηρίζει την γενεά μας, φανερώνει ότι ο Ουράνιος Πατέρας μας θέλει να μας ελεήσει, να μας παρηγορήσει και να μας σώσει. 

Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Πειραιώς κ.κ. Σεραφείμ αναφέρει για το έργο αυτό τα εξής: "Στο παρόν πόνημα ... με εμπεριστατωμένη έρευνα και μελέτη συγκεντρώνει τα συναξάρια των Αγίων οι οποίοι «βάδισαν» στην πόλη του Πειραιά. Τον Αγιοβάδιστο τόπο, ο οποίος δέχθηκε την ευωδία της Αγιότητας και θεώσεως πολλών Αγίων ανθρώπων, εδώ, όπου η διακονία της τοπικής Εκκλησίας, της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, τρέφεται και ενδυναμώνεται πνευματικώς χάριτι Θεού από τον βίο, την πίστη και την Χάρη αυτών των Αγίων, που έζησαν, διήλθαν, φιλοξενήθηκαν και ευλόγησαν και αγίασαν".

Η κατάταξη των εν Πειραιεί Αγίων, στο έργο αυτό, γίνεται στις εξής τέσσερεις ενότητες:
Α) στον πολιούχο της πόλεως, τον Άγιο Σπυρίδωνα, επίσκοπο Τριμυθούντος και στον εθιμικώς αναγνωρισμένο ως συμπολιούχο, τον Αγιο Νικόλαο, αρχιεπίσκοπο Μύρων της Λυκίας
Β) στους Αγίους, οι οποίοι έζησαν ή έδρασαν ιεραποστολικά για κάποιο διάστημα στην πόλη του Πειραιά
Γ) σε εκείνους οι οποίοι απλώς διήλθαν της πόλεως
Δ) στην ξεχωριστή περίπτωση της παραμονής και διελεύσεως του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Εθνοιερομάρτυρος Γρηγορίου του Ε΄.

Στο σημείο αυτό, πρέπει να αναφέρουμε ότι τα έσοδα εκ της εκδόσεως αυτής θα διατεθούν για το ιεραποστολικό και φιλανθρωπικό έργο του Ιερού Ναού Αγίου Νείλου Μυροβλύτου Πειραιώς. 

Η εικόνα του εξωφύλλου φιλοτεχνήθηκε από τον Αγιογράφο κ. Νικόλαο Βλαχάκη και βρίσκεται στο Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Αμφιλοχίου του εν Πάτμω, στον Ιερό Ναό Αγίου Νείλου Πειραιώς.