Τίποτε το καινούργιο κάτω από τον ήλιο.
Τρεις χιλιάδες χρόνια πριν από σήμερα ζει ένας βασιλιάς πανένδοξος και πάνσοφος, ο Σολομών. Σε ένα από τα περισπούδαστα βιβλία του, τον «Εκκλησιαστή», εικοσιπέντε φορές καταγράφει τη φράση: Όλα μάταια, «τα πάντα ματαιότης»1. Ο,τι έγινε θα ξαναγίνει. Κι αυτό που φαίνεται καινούργιο, όταν το εξετάσεις, είναι απάτη. Τίποτε το καινούργιο κάτω από τον ήλιο.
Θα έγραφε σήμερα ο σοφός βασιλιάς τα ίδια λόγια;
Σήμερα έχουμε ο,τι επιχειρήσαμε. Ακόμη και «άνθρωπο» κατασκευάσαμε, πιο δυνατό και πολύξερο από εμάς, κι ας είναι από μέταλλο. Τα είχε αυτά στην εποχή του;
Ο Σολομών ξέρει τον άνθρωπο, ξέρει και την ιστορία του. Ξέρει ότι ο άνθρωπος ακολούθησε την προτροπή του φιδιού, να παραβεί την εντολή του Θεού, για να γίνει θεός ο ίδιος. Και από τότε «μένει ο μικρός θεός του κόσμου ίδιας λογής ως ήταν εξαρχής»2. Συχνά ανταγωνίζεται τον Θεό-Δημιουργό του, πασχίζει να τον αντικαταστήσει με τα έργα του. Ύστερα υφίσταται τις δραματικές συνέπειες. Από την εκδίκηση της φύσεως, που τη λέμε σήμερα «κλιματική αλλαγή», μέχρι τη βεβήλωση του ανθρωπίνου προσώπου, που καταντά τον άνθρωπο «να γίνει μόνο κτήνος, χειρότερο από τα κτήνη»2.
***
Το μόνο καινούργιο κάτω από τον ήλιο
Χίλια χρόνια μετά τη γέννηση του σοφού βασιλιά, γεννιέται από τη γενιά του ένα παιδί. Μια γέννηση πρωτοφανής και ακατανόητη. Γεννιέται από κόρη πάναγνη, που Αρχάγγελος την ονομάζει «κεχαριτωμένη» και την πληροφορεί ότι θα φέρει στον κόσμο παιδί «εκ Πνεύματος Αγίου». Την κόρη Μαριάμ συνοδεύει ο προστάτης της Ιωσήφ στη Βηθλεέμ να απογραφούν, κατά τη διαταγή. Εκεί θα φέρει στον κόσμο το παιδί της. Εκεί συμβαίνουν τα πρωτόγνωρα: Τόπος δεν βρίσκεται να μείνουν, μονάχα ένας στάβλος. Σ’ αυτόν Άγγελος προσκαλεί αγαθούς βοσκούς να προσκυνήσουν το σπαργανωμένο Βρέφος. Εκεί στρατιά Αγγέλων υμνολογεί τη θεική απόφαση να γεννηθεί ο Υιός Του στη γη ως άνθρωπος. Εκεί άστρο υπέρλαμπρο οδηγεί σοφούς, που αναζητούν τα ουράνια μυστικά, να προσκυνήσουν το παιδί ως Βασιλέα και Θεό τους. Εκεί συμβαίνει η ανατροπή του σοφού λόγου. Εκεί χαράσσεται η τομή στην ιστορία, εκεί φανερώνεται το μόνο καινούργιο κάτω από τον ήλιο! «Το μόνον καινόν υπό τον ήλιον»3. Ο Ιησούς Χριστός γεννάται.
***
Το ανθρώπινο όνειρο
Ο άνθρωπος θέλησε εξαρχής να γίνει θεός. Ένα δεν έφτασε ποτέ να φανταστεί∙ το ακριβώς αντίθετο, να γίνει ο Θεός άνθρωπος. Αυτό είναι το μοναδικά στη γη καινούργιο.
Αυτό το πρωτάκουστο είναι τα Χριστούγεννα.
Η απόφαση του Θεού να γεννηθεί ως άνθρωπος από παρθένο κόρη, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος. Να αναδείξει τη Μητέρα Του Θεοτόκο και Θεομήτορα. Να ονομαστεί «υιός του ανθρώπου», για ν’ αναδείξει θεό τον άνθρωπο. Αυτό είναι τα Χριστούγεννα!
Το ανθρώπινο όνειρο και το θείο σχέδιο, η θέωση του ανθρώπου.
Αυτό το μοναδικά καινούργιο στην ανθρώπινη ιστορία.
Αυτό το πρωτάκουστο είναι τα Χριστούγεννα∙ Η απόφαση του Θεού να γεννηθεί ως άνθρωπος από παρθένο κόρη, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος. Γ.
- ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ, κεφ. Α΄, στίχοι 2, 9.
- ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΓΚΑΙΤΕ, ΦΑΟΥΣΤ, ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣ, σελ. 12.
- ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ, ΕΚΔΟΣΙΣ ΑΚΡΙΒΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Π. ΠΟΥΡΝΑΡΑ, 1976, σελ. 210.