Σάββατο 22 Μαΐου 2021

Φώτιος ο Μέγας - Επιστολή προς Βούλγαρον Ηγεμόνα (Αποσπάσματα) Ζ΄ Μέρος

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Η έκτη Σύνοδος20. Η δε έκτη αγία οικουμενική σύνοδος(12) έπηξε και αυτή το ιερό θέατρο των μυστικών θεαμάτων της αληθείας στη βασιλίδα των πόλεων και, διεξάγοντας τον αγώνα με εκατόν εβδομήντα θεοφόρους άνδρες, ανέδειξε λαμπρή νικήτρια την ευσέβεια. Αρχηγός της και άξιοι έξαρχοι των άλλων ήσαν πρώτα ο Γεώργιος που κατείχε τον αρχιερατικό θρόνο της βασιλίδος πόλεως, έπειτα οι πρεσβύτεροι Θεόδωρος και Γεώργιος που μαζί με τον διάκονο Ιωάννη κατατάχθηκαν στην ομάδα των εξάρχων ως εκπρόσωποι του αγιωτάτου πάπα της Ρώμης Αγάθωνος, ο αναπληρωτής του θρόνου της μεγαλοπόλεως Αλεξανδρείας μοναχός Πέτρος, και μαζί τους ο μοναχός και πρεσβύτερος Γεώργιος που εκπροσωπούσε την αρχιερατική καθέδρα των Ιεροσολύμων.

21. Αυτοί λοιπόν μαζί με τους άλλους ιερούς κι αγίους πατέρες επέβαλαν δίκαια καταδίκη επί του Σεργίου, Πυρρού, Παύλου που διετέλεσαν πάτριαρχες Κωνσταντινουπόλεως, του Ονωρίου Ρώμης, του Κύρου Αλεξανδρείας και του Θεοδώρου Φαράν διασπώντας την αλληλοδιάδοχη σειρά του ψεύδους, αλλ' επί πλέον και επί του Μακαρίου Αντιοχείας μαζί με τον μαθητή της αιρέσεως Στέφανο και κάποιον άθλιον γέροντα ονομαζόμενο Πολυχρόνιο, που ενεπλάκησαν με αυτόν κι' εσχεδίαζαν με δυσσεβές και παράλογο φρόνημα να διακηρύξουν μία θέλησι και μία ενέργεια επί του Χριστού του αληθινού Θεού μας που συνίσταται από δύο φύσεις. Οι άφρονες δεν αναλογίσθηκαν ούτε τούτο, που είναι εύκολα αντιληπτό, ότι δεν μπορεί να ανήκουν στην ίδια ενέργεια η κυριαρχική ανόρθωσις χωλού και η ανάληψις κόπων οδοιπορίας• ούτε η απόδοσις οφθαλμών σε τυφλούς(13) και η ζύμωσις χώματος με τα δάκτυλα και κατασκευή πηλού και τοποθέτησίς του στους οφθαλμούς•(14) ούτε η ανάστασις νεκρού, και τα δάκρυα για τον αποθαμένο(15)• ούτε βέβαια ανήκει στην ίδια θέλησι το να ζητή να παρέλθη το ποτήριο του θανάτου(16) και πάλι να το αποκαλή δόξα και να θέλη το αθέλητο(17). Αλλά επίσης πως δεν αντιλήφθηκαν ότι με αυτά απαρνούνται και την διαφορά των φύσεων; διότι κάθε φύσις είναι πηγή ενεργείας κι οι φυσικές θελήσεις διασπώνται με τις διάφορες ενέργειες• και αν σύμφωνα με την πλάνη τους η ενέργεια και η θέλησις είναι μία, πάντως θα είναι και η φύσις, από την οποία προέρχονται, μία• αν δε οι φύσεις είναι δύό (στην πραγματικότητα αυτοί δεν έφθασαν σε τέτοιο σημείο μανίας, να δέχωνται μία, διότι είχαν υπ' όψι τους τη διασκόρπισι και καταστροφή εκείνων που άρχισαν τέτοια αίρεσι), πως δεν θα πηγάση η καθεμιά τους τη δική της ενέργεια και θέλησι;

22. Αλλ' εκείνοι οι άνθρωποι, που τίποτε δεν εθεώρησαν προτιμότερο από την δική τους δύσφημη δόξα, καταδικάσθηκαν μαζί με εκείνη σε αιώνιο ανάθεμα. Ο δε σύλλογος των θεοφόρων πατέρων, αφού διεκήρυξε δύο φυσικές θελήσεις και δύο ενέργειες επί του ενός Χριστού του Θεού μας, εδίδαξε ορθοδόξως στις απανταχού εκκλησίες να ομολογούν και κηρύσσουν την διπλότητα, τόσο των φύσεων, όσο και των ενεργειών και θελήσεων. Κατείχε τότε το προγονικό αξίωμα της βασιλείας ο Κωνσταντίνος, ο απόγονος του Ηρακλείου, που και κατά τα άλλα συνέπραττε με την σύνοδο και το ορθό φρόνημα της Εκκλησίας επρεσβευε. Αυτά και για την έκτη οικουμενική σύνοδο.




Σημειώσεις

12. Τὸ 681 στὴν Κωνσταντινούπολι. Κύριο θέμα ὁ Μονοθελητισμός.

13. Ἰω. 4, 6.

14. Ἰω. 9, 6.

15. Ἰω. 11,35.

16. Ματθ. 26, 39.

17. Ἰω. 17, 4 ἑ.

 

πηγή