... Όταν πέφτη και χάνεται η αυτοκρατορία, μένει η Μεγάλη Εκκλησία ως εθναρχούσα δύναμη των Ορθοδόξων λαών.
Αυτό φαίνεται και ψηλαφείται στο πώς ο πιστός λαός έζησε στην μακραίωνα περίοδο της Τουρκοκρατίας, πώς αντιστάθηκε πνευματικά και σωματικά, πώς έκλαψε, τραγούδησε τον πόνο του, έκτισε τα σπίτια και τους ναούς, διοργάνωσε την παιδεία, αγωνίστηκε, θυσιάστηκε, κυοφορώντας πάντοτε μέσα στην καρδιά του τον πόθο της ελευθερίας, τη Μεγάλη Ιδέα. «Πάλι με χρόνους με καιρούς....».
Έρχεται η επανάστασι. Ελευθερώνονται ελληνικές επαρχίες. Δημιουργείται το ελληνικό κράτος. Πλησιάζει η πραγμάτωσι της Μεγάλης Ιδέας. Φτάνομε σε απόστασι αναπνοής από την Αγιά Σοφιά. Ακολουθεί η μικρασιατική καταστροφή (μεγαλύτερη, κατά πολλούς, συμφορά από την πτώσι της Πόλης). Πολλοί λένε ότι χάνεται η Μεγάλη Ιδέα. Δεν φαίνεται να υπάρχη πιά η προσδοκία, ο αγώνας για την Αγιά Σοφιά. Ουσιαστικά όμως δεν χάνεται, αλλά λαμπρύνεται, διαστέλλεται και ανυψώνεται η Μεγάλη Ιδέα. Αν χανόταν με μία ιστορική καταστροφή, αυτό θα σήμαινε ότι δεν ήταν και τόσο μεγάλη, αλλά μικρή και χαμένη, πριν ακόμα χαθή. Τελικός σκοπός μας δεν είναι η κατάληψι ενός γεωγραφικού τόπου, αλλά η ανάληψι σε ένα λειτουργικό κόσμο. Χάνομε κάτι υλικό, και ανοίγεται μπροστά μας κάτι διαρκώς πιο άγιο και πνευματικό. Συνεχίζεται η επώδυνη και σωτήρια πορεία. Μένει πάντοτε η Θεία Λειτουργία, δηλαδή η δύναμι που ανιστά τους νεκρούς και κτίζει την Αγιά Σοφιά. Τελικά η Μεγάλη Ιδέα του Γένους μας ταυτίζεται με τη μεγάλη ιδέα του ανθρωπίνου γένους (και αυτήν πρέπει να υπηρετούμε), που είναι η σαρκωθείσα Αγάπη, η θυσία για τον άλλον. Η ζωή μας είναι ένας Γολγοθάς που φέρνει στην Ανάστασι. Οι ιστορικές δοκιμασίες μας ανάγουν σε μία μυσταγωγία, που φανερώνεται ατελεύτητη άνοδος από το σχετικό και ανθρώπινο στο άσχετο και θεανθρώπινο ...
αποσπάσματα από το άρθρο Ἡ συνάντηση Ἑλληνισμοῦ καὶ Χριστιανισμοῦ